KANDYDACI - specjalności Grupa I




Wiedza:
Strażak zapoznał się z postacią św. Floriana – patrona strażaków; poznał ogólną historię ochrony przeciwpożarowej; zebrał pamiątki strażackie i zaprezentował je swoim kolegom; przyglądał się uroczystościom z okazji Dnia Strażaka; uczestniczył w uroczystej akademii zorganizowanej dla strażaków.
Umiejętności:
Nie dotyczy
Wiedza:
Strażak zainteresował się pracą strażaka; złożył wizytę w JR-G PSP albo OSP; zadawał pytania z zakresu pożarnictwa strażakowi pełniącemu służbę; namalował rysunek, napisał krótkie opowiadanie lub zaprezentował krótką rymowankę przedstawiającą pracę strażaka; przeczytał lub poprosił o przeczytanie książki „Jak Wojtek został strażakiem?”.
Umiejętności:
Nie dotyczy
Wiedza:
Strażak oglądał przebieg zawodów sportowo-pożarniczych lub ćwiczeń do nich przygotowujących; potrafi rozwinąć wąż pożarniczy W-25 i W-52 3; wie, jak wygląda prądownica i do czego służy; potrafi założyć hełm MDP wraz z pasem i toporkiem; pomagał przy konserwacji drobnego sprzętu pożarniczego.
Umiejętności:
Nie dotyczy
Wiedza:
Strażak zna ogólne warunki powstawania pożaru; nazywa podstawowy sprzęt gaśniczy będący na wyposażeniu straży; wie, w jaki sposób zabezpieczyć ognisko oraz jak je zagasić; wymyślił hasła i ostrzeżenia o tematyce przeciwpożarowej.
Umiejętności:
Nie dotyczy
ISKIERKI - specjalności Grupa II




Wiedza:
Strażak zna sposoby łączności wykorzystywane w czasie działań ratowniczo-gaśniczych przez OSP i PSP; wie co oznaczają skróty OSP, JOT, MDP, Z OSP RP, GCR, PSP, JR-G, CPR, KSRG, WSKR; zna sposoby i urządzenia służące do alarmowania straży pożarnych
i mieszkańców o grożącym niebezpieczeństwie; zna rodzaje materiałów palnych i niepalnych występujących w różnego rodzaju budynkach (mieszkalnych, biurowych, szkolnych itp.).
Umiejętności:
Strażak umie powiadomić w prawidłowy sposób odpowiednie służby ratownicze o zaistniałym zagrożeniu; umie zastosować i pokazać znaki gestowe stosowane w czasie akcji ratowniczo-gaśniczych przez straże pożarne; umie nawiązać łączność przy pomocy radiotelefonu; umie przekazywać rozkazy lub polecenia szybko i prawidłowo osobom, do których są skierowane; umie prawidłowo zachować się w przypadku zauważenia zagrożenia pożarowego.
Wiedza:
Strażak wie, jakie są najważniejsze przyczyny powstawania pożarów, wie co sprzyja rozprzestrzenianiu się pożarów, zna zagrożenia ekologiczne; wie, jakie zasady przeciwpożarowe obowiązują na terenach leśnych i w gospodarstwach rolnych; wie, jaki sprzęt podręczny powinien się znajdować w gospodarstwach rolnych, szkole i w budynkach mieszkalnych; wie, jak prawidłowo użytkować urządzenia elektryczne, grzewcze i gazowe.
Umiejętności:
Strażak umie wskazać miejsca szczególnego zagrożenia pożarowego na terenie swojej miejscowości lub miejsca pobytu; umie prawidłowo wybrać i przygotować miejsce na rozpalenie ogniska; umie posługiwać się sprzętem gaśniczym znajdującym się w gospodarstwie rolnym i szkole; umie wskazać miejsca i sytuacje, w których sprawcami pożaru mogą być dzieci.
Wiedza:
Strażak zna oznakowanie funkcyjnych w OSP i MDP oraz stopnie funkcjonariuszy PSP; wie, co wchodzi w skład i do czego służy uzbrojenie osobiste strażaka; wie, jakie czynności wykonują strażacy OSP po ogłoszeniu alarmu; wie, jaki sprzęt znajduje się na wyposażeniu miejscowej OSP i do czego służy; wie, jak obsługiwać podręczny sprzęt gaśniczy.
Umiejętności:
Strażak umie prawidłowo założyć uzbrojenie osobiste strażaka; umie prawidłowo sprawiać węże i armaturę pożarniczą; umie pomóc w konserwacji sprzętu pożarniczego i prawidłowym ułożeniu sprzętu w magazynie i na samochodzie bojowym; brał udział w ćwiczeniach i zawodach sportowo-pożarniczych dla MDP; umie wykonać podstawowe elementy musztry.
Wiedza:
Strażak wie, jaki sprzęt zaliczamy do podręcznego sprzętu gaśniczego; wie, do czego służą poszczególne rodzaje podręcznego sprzętu gaśniczego; wie, jaki sprzęt gaśniczy powinien znajdować się w gospodarstwie rolnym; wie, jak obsługiwać podręczny sprzęt gaśniczy.
Umiejętności:
Strażak umie zastosować w razie potrzeby podręczny sprzęt gaśniczy; umie wskazać miejsca pobierania wody do celów gaśniczych w swojej
miejscowości lub miejscu pobytu; umie odróżnić rodzaje gaśnic i wskazać do gaszenia jakich rodzajów pożarów służą; umie odróżnić sprzęt służący do gaszenia urządzeń elektrycznych pod
napięciem.
PŁOMYKI - specjalności GRUPA III




Wiedza:
Strażak zna adres i telefon pogotowia ratunkowego, lekarza rejonowego,
najbliższego szpitala, potrafi wezwać lekarza do wypadku i przekazać
dyspozytorowi potrzebne informacje, zna zawartość apteczki oraz przydatność znajdujących się w niej środków, wie gdzie jest ona przechowywana w remizie, samochodzie pożarniczym i w szkole, zna przyczyny i rodzaje oparzeń I, II i III stopnia, zna sposoby ratowania i udzielania pierwszej pomocy osobom, które zemdlały, uległy zatruciu czadem, porażeniu prądem lub piorunem, zna sposoby ratowania dzieci chorych z pożaru (wie, gdzie należy ich szukać) oraz jak ratuje się z pożaru zwierzęta domowe i ptactwo.
Umiejętności:
Strażak umie przeprowadzić resuscytację, potrafi ją wykonać na fantomie; umie udzielić pierwszej pomocy w przypadku powstania rany, złamania kończyny, krwotoku oraz zwichnięcia; potrafi zorganizować opiekę nad chorym do czasu przybycia lekarza; umie udzielić pomocy przy oparzeniach, zastosować pozycję boczną ustaloną; umie zmierzyć puls u osoby poszkodowanej w różnych miejscach ciała; umie zastosować kilka sposobów przenoszenia osób poszkodowanych (bez pomocy noszy i na noszach).
Wiedza:
Strażak zna regulaminy zawodów sportowo-pożarniczych dla młodzieży
(regulamin krajowy i CTIF), wie, jakie występują dyscypliny, potrafi
te dyscypliny omówić; zna przynajmniej 3 gry ruchowe i potrafi je przeprowadzić podczas zbiórki drużyny; zna kilka popularnych gier sportowych – zabaw zespołowych i indywidualnych, które można wykorzystać w czasie zbiórek drużyny; zna zasady bezpieczeństwa, które obowiązują w czasie zbiórek drużyny i w czasie gier ruchowych oraz ćwiczeń ze sprzętem pożarniczym.
Umiejętności:
Strażak Zorganizował dla członków swojej drużyny bieg patrolowy z konkurencjami przydatnymi w pracy strażaka (bieg po równoważni, wchodzenie po drabinie, przeskok przez rów, próby orientacji, itp.); potrafi posługiwać się mapą, określić kierunki stron świata za pomocą przedmiotów terenowych i busoli; umie naszkicować plan sytuacyjny miejsca, w którym się znajduje lub plan działań gaśniczych w terenie; pomagał w zaplanowaniu i przygotowaniu wycieczki dla całej drużyny
(rowerowej, pieszej lub biwaku); umie planować pracę w drużynie i w sekcji zgodnie z planem pracy drużyny i regulaminem MDP.
Wiedza:
Strażak zna oznakowanie funkcyjnych w OSP i Związku, regulamin MDP i stopnie funkcjonariuszy PSP, wie, co wchodzi w skład i do czego służy uzbrojenie osobiste strażaka, wie, jakie czynności wykonują strażacy OSP po ogłoszeniu alarmu; wie, jaki sprzęt znajduje się na wyposażeniu miejscowej OSP i do czego służy; zna zasady prowadzenia działań ratowniczych w natarciu, obronie i osłonie.
Umiejętności:
Strażak umie prawidłowo założyć uzbrojenie osobiste strażaka; umie prawidłowo sprawiać węże i armaturę pożarniczą; umie pomóc w konserwacji sprzętu pożarniczego, w prawidłowym ułożeniu sprzętu w magazynie i na samochodzie bojowym; brał udział w ćwiczeniach i zawodach sportowo pożarniczych dla MDP, umie wymienić i omówić rodzaje środków gaśniczych wykorzystywanych do gaszenia pożarów.
Wiedza:
Strażak potrafi omówić skutki pożarów oraz ich wpływ na gospodarkę kraju; zna przepisy przeciwpożarowe obowiązujące w indywidualnym
gospodarstwie rolnym, na terenach leśnych i w szkole; potrafi wymienić oraz omówić przyczyny powstawania pożarów wywołanych przez dzieci i skutki tych pożarów.
Umiejętności:
Strażak umie posługiwać się i wykorzystywać w pracy z drużyną nowoczesne środki audiowizualne, np.: komputer, prezentację multimedialną, film; wykonał jedną z następujących prac popularyzujących społeczną działalność strażaka i zagadnienia ochrony przeciwpożarowej w swojej
miejscowości: gazetkę ścienną, plakat, hasło, wywieszkę, ostrzeżenie itp.; brał udział w turnieju wiedzy pożarniczej i konkursach plastycznych organizowanych przez Związek OSP RP i PSP; przygotował wraz z drużyną wizytę młodszych dzieci w remizie OSP; brał udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu eliminacji środowiskowych OTWP w szkole lub w MDP; przygotował plan zbiórki drużyny na temat zapobiegania pożarom i pomagał w jej przeprowadzeniu; wykonał przynajmniej dwie prace graficzne ostrzegające przed skutkami lekceważenia obowiązujących zasad bezpieczeństwa pożarowego.
OGNIKI - specjalności GRUPA IV




Comments are closed